Nu.

Hur vet du om någon är den rätte? Hur vet du om förhållandet kommer hålla? Hur vet du att du inte borde ta en helt annan väg? Att det inte finns något annat eller kanske i främsta fall, någon annan, runt hörnet som är den rätte på riktigt?
Ja, inte fan vet jag. Man vet inte. Man kan aldrig veta. Du kan aldrig veta, jag kan aldrig veta. Vi kan ju egentligen inte veta någonting alls om någonting, så varför skulle det vara annorlunda när det kommer till relationer?
Hur kan jag veta att detta jobb är det enda rätta för mig, att det inte någonstans finns ett jobb som  skulle passa mig bättre? Skulle jag egentligen ha satt på mig ett par andra byxor idag? Skulle jag trivas bättre av att bo någon annanstans eller skulle någon annan mat egentligen fallit mig mer i smaken på lunchen?
Det kan jag inte veta för jag kan inte jobba med allt, ha alla mina kläder på mig samtidigt, bo överallt eller äta allt som finns vid varje måltid. Vi tar jeansen som ligger närmast, äter de vi är sugna på för stunden. Det går inte att veta allt och det accepterar vi. Det  kommer ju en dag imorgon där vi ska klä oss och äta igen. Vi erkänner sansat att vi kan söka nytt jobb i framtiden, vi kan ju alltid flytta om vi inte trivs.
Men när det kommer till realtioner accepterar vi inte det faktum att det kommer en ny dag imorgon, att vi alltid kan gå vidare i takt med att vi utvecklas. Visst är känslor som finns i hjärtat mer invecklade och komplicerade än vad vi ska äta eller ha på oss, men vi blir ju inte automatiskt synska för det.
Självklart ska vi ta oss en funderare innan vi slänger oss in i en relation, men att veta om den är rätt för stunden eller föralltid kan vi inte. Vi kan helt enkelt inte göra annat än att ha samma kriterier när vi väljer en ny partner som när vi väljer vår lunchtallrik. Vad vill jag ha? Vad är jag sugen på? Faller det här mig i smaken just nu? Kanske blir vi mätta för livet men kanske också bara för stunden. Det är de enda vi kan veta- att vi aldrig vet.

Jag kan inte lova att du är mitt hjärta imorgon, men just i denna sekund så är du det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

kloka ord!

2011-05-26 @ 18:23:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0