Framtiden ?

Shit jag börjar få typ framtidsångest eller något..
Jag vet ju vad jag vill bli, barnmorska, men jag vet inte hur jag ska bli det!
Jag vet ju stt jag måste först plugga tre år på sjuksköterskeprogrammet.
Det finna så många frågor :/
  • Ska jag plugga direkt efter sommarn eller jobba ett tag först?
  • Isåfall hur länge?
  • Ska jag plugga heltid eller distans?
  • Vilken skola är bäst?
  • Ska jag stanna kvar i Stockholm eller flytta någon annanstans?
  • Isåfall vart?
  • Om man inte trivs i en skola eller stad. Kan man byta då utan att behöva börja om?
  • CSN lån, måste jag ta det?
  • Är det betald praktik?
  • studentkorridor, studentlägenhet, gruppboende, egen lägenhet, bo kvar hemma?
Jag vet ju exakt vad jag vill bli, så på ett sätt känns det ganska skönt att plugga vidare direkt. Men seriöst, tre år till? Direkt efter 12 år i skolan.. Känns ganska hårt! Men jag är rädd för att om jag börjar jobba och vänja mig vid att tjäna pengar så blir det jätte svårt att gå tillbaka till att vara fattig student. Men också om jag jobbar ett tag så kan jag ju lägga undan pengar och då slippa ta ett ENORMT studielån.. Men då måste jag ju söka jobb också. Och hur lätt är det att få jobb egentligen?
Och det här med att flytta ifrån Stockholm, det skulle jag verkligen kunna tänka mig att göra. Men jag skulle inte vilja flytta dööölångt bort.. Kanske uppsala? Det är ju en typisk studentstad! Eller Linköping, som jag har hört är en bra skola. Eller Göteborg kanske, en till storstad? Hur ska man veta vad som är rätt?
Jag kan verkligen tänka mig att plugga vidare direkt, speciellt som läget är nu med ekonomiskkris och grejer.. Men jag vill verkligen vara säker på att jag väljer rätt. Rätt studietakt, rätt skola. Rätt program vet jag redan att det är. Men hur vet man att det är rätt? 
Det är endå ett jävligt stort beslut som avgör större delen av livet. Så man måste tänka igenom det, ordentligt.
Just nu, i den här stunden, så tycker jag att uppsala efter sommarn på heltid är mest intressant. Det är jätte nära Stockholm, men det är endå inte det. Det är en stad FULL av studenter, så kul skulle man förmodligen ha! Uppsala univeritet har också ett mycket bra sammarbete med skolor för utlandsstudier, både i Europa och U.S.A.
Och det är viktigt för mig.. Fatta vad kul att praktisera och utbilda sig ett år i typ Kalifornien?


Kommentarer
Postat av: Jessica

Det finns en bra sjuksköterska/barnmorskautbildning på Högskolan i Kalmar :)

Lite långt hemifrån bara kanske...

Lycka Till i vilket fall!

2009-09-18 @ 09:26:55
URL: http://jessicajamtin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0