En för varje tanke



Är det för mycket begärt?
Att du någon gång ska släppa tankarna från dig och din pojkvän,
och någon gång tänka på din vän?
Någon gång fråga hur det är?
Jag fattar grejen, jag har själv varit där.
Men vafan, det kommer inte vara några vänner kvar om du fortsätter!

Kan du inte växa upp?
Om jag gjort dig något, säg det.
Annars lägg av med dina elaka helt onödiga komentarer.
Jag saknar dig som vän.
Men om du ska vara såhär så kan jag lika gärna vara utan dig.

Du var min bästa vän i många år.
Nu pratar vi knappt aldrig.
Jag saknar dig bror.


Är du kär i mig?
Varför håller du om mig när jag sitter nära?
Varför kysser du min panna vid hejdå?
Varför vill du hålla min hand när vi går ute?
Varför skriver du hjärtan i dina sms?
Berätta för mig.

Och du. Du som spelar så oberörd.
Fast att jag vet att du bryr dig, mer än någon annan.
Du är den enda som kan nå hela vägen in,
den enda som har kommit in på djupet.
Och den enda som verkligen kan såra.
Skydda mig från dig.
Som du skyddat mig från allt annat.


Prata med mig om något tygnder ner dig.
Säg det till mig.
Varför äter du inte?
Varför är du alltid instängd på ditt rum med högsta volym Evanecense?
Varför ser du ledsen ut?
Berätta mer, så att jag får hjälpa dig.
Det är därför jag finns.

Bråka. Skrika. Slå.
Kan du ingenting annat?
Kan du inte uttrycka dig i ord?
Våld löser ingenting, inte heller tystnad.


Jag vet att du är rädd innerst inne.
Jag ser det i dina ögon.
Rädsla. Nervositet.
Jag kan inte hjälpa dig med det här.
Bara lyssna, stödja.
Förlåt.

Och du. Irriterande mäniska.
Som tror att du kan jämföras med mig.
Som tror att du har en chans att tävla med mig. 
Du kommer aldrig betyda lika mycket för honom som jag gör.
Du är inte den första som försöker.
Om jag vill ha honom, så tar jag honom.
LÄTT!

Kommer du dö snart?
Är din sista tid inne?
Jag känner i mitt hjärta att det snart är slut på din livshistoria.
Jag kommer sakna dig.

Har du fått vad du ville nu?

Och sen du, underbara människa.
Som får mig le som en sol varje gång jag ser dig på morgonen i dina färgglada kläder.
Varje klapp på huvet, varje stödjande kram.
Varje gulligt ord.
Varje gott råd.
Varje dag.
Min lycka!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0